فیلیپس و تکنولوژی OLED: پنجره ای رو به آینده


داشتن یک پنجره و یا پارتیشنی که در طول روز شفاف باشد و در شب از خود نور ساطع کرده و محیط را با نور ملایمی روشن کند انگیزه اصلی تولد ایده ای جدید در ذهن محققین شرکت فیلیپس بود.
محققین انجمن تحقیقاتی فیلیپس اعلام کردند که به تکنولوژی ساخت پنل شفاف OLED دست یافته اند و طرح اولیه این ایده را با ارائه یک پنل 12 سانتیمتری در معرض دید قرار دادند. این پنل تا زمانیکه خاموش باشد شفاف است و همانند یک پنجره شیشه ای معمولی عمل می کند. کافی است که در شب این پنل را روشن کنید. آنگاه می بینید که همان شیشه معمولی روز به کمک منبع داخلی خود با ساطع کردن نور محیط اطراف خود را نورانی می سازد.
خوب است بدانید که در تکنولوژی ساخت پنل های OLED از گستردن ترکیب های ارگانیک بر روی لایه های نیمه هادی به جهت رسانایی استفاده می کنند.
به گفته سخنگوی تیم تحقیقاتی فیلیپس پروژه OLED100 با همکاری چند شرکت فعال اروپایی به منظور تولید این پنل در ابعاد بزرگتر و طولانی تر شدن مدت زمان روشنایی در حال بررسی می باشد. وی خاطر نشان کرد که در صورت موفقیت این گروه در آینده ای 3 تا 5 ساله می توانیم شاهد حضور دیوارها و پارتیشن های OLED در بازار بوده و در معماری منازل خود از این تکنولوژی فانتزی بهره گیریم.
در حال حاضر بزرگترین مشکل این تیم،  ایجاد محیط ویژه ساخت این پنل است. به گفته طراحان محیط ساخت این پنل بایستی ایزوله و پاک سازی شده از هر گونه ذره گرد و غبار و معلق در فضا باشد. وجود هر ذره در فضای ساخت می تواند پروسه تولید این محصول را غیر ممکن سازد.
شاید پروژه بعدی فیلیپس تبدیل همین دیوارها و پارتیشن های OLED به تلویزیون باشد.
منبع  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد