شهر مسموم

شهر مسموم

شرکت‌های سازنده گوشی‌های موبایل هر ماه مدل‌های تازه‌تری با امکانات بیشتر راهی بازار مصرف می‌کنند، کامپیوترها روز به روز توانمندتر می‌شوند طوری که سیستمی که امروز مایه تفاخر یک کاربر است، چند ماه بعد مبدل به یک چیز کاملا عادی می‌شود و یکی دو سال بعد کلا از رده خارج می‌شود، پخش‌کننده‌های VHS کم‌کم از همه خانه‌ها خارج می‌شوند و جای خود را به DVD پلیرها و احتمالا تا چندی بعد پخش‌کننده‌های «بلو ری» می‌دهند، بازار چشم و هم چشمی هم که حسابی داغ است و در چنین شرایطی یکی از بهترین گزینه‌ها بر خرج کردن پولی که با عرق جبین و کد یمین به دست می‌آید، خرید یک محصول الکترونیک جدید است!
اما در نهایت چه بر سر وسایل الکترونیک از مد افتاده می‌آید؟! دیر یا زود آنها آنقدر از رده خارج می‌شوند که دیگر مشتری‌ای برای آنها پیدا نمی‌شود و بنابراین باید دور انداخته شوند و مورد بازیافت قرار بگیرند. بازیافت زباله‌های الکترونیک در کجا و به دست چه کسانی صورت می‌گیرد؟
شهر «گویی‌یو» Guiyu در جنوب استان «گوانگدونگ» بزرگ‌ترین مرکز بازیافت زباله‌های الکترونیک جهان است. این شهر و چند شهر همسایه بیشترین حجم بازیافت به وسیله کارگران صورت می‌گیرد.
بازیافت فی نفسه چیز بدی نیست مشروط به اینکه عوارض زیست محیطی و مشکلات سلامتی به همراه نداشته باشد.
در کارگاه‌های کوچک شهر گویی‌یو، کارگران قطعات مونیتورها، کامپیوترها، تلفن‌ها، پخش‌کننده‌های DVD و ویدئو، پرینترها، شارژهای تلفن، اجاق‌های مایکروویو و باتری‌های خودروها را از هم جدا می‌کنند تا قسمت‌های قابل بازیافتشان را جدا کنند.

در شهر گویی‌یو، هر سال یک میلیون تن زباله الکترونیک بازیافت می‌شود، کارگران بدون عینک محافظ، ماسک و دستکش، سیم‌های مسی را جدا می‌کنند، لحیم‌های سربی را ذوب می‌کنند و بوردها را در اسید قرار می‌دهند تا فلزهای کمیابی مثل طلا و پالادیوم را جدا کنند. بعد از این عملیات جداسازی، هر چیزی که باقی می‌ماند در فضای باز سوزانده می‌شود.

نتیجه چنین بازیافت‌های غیراصولی‌ای وقوع یک فاجعه زیست محیطی و مشکلات فراوان بهداشتی و سلامت برای ساکنان این شهر است. آبراه‌های گویی‌یو سیاه رنگ هستند و ph آنها گاهی به 1 تا 2 می‌رسد، اسیدیته‌ای که می‌تواند سکه‌های فلزی را متلاشی کند.

با همین کارها درآمد اهالی شهر بالا رفته و آنها هم‌اکنون به جای خانه‌های یک طبقه‌ای که تا دو دهه قبل در آنها ساکن بودند، ساختمان‌های سه چهار طبقه‌ای دارند که طبقه هم‌کف آنها را مبدل به کارگاه بازیافت کرده‌اند و کم کم سر و کله کارگرهای مهاجر از شهرهای دیگر هم پیدا شده است تا نوبت آنها باشد که جان خود را به خطر بیندازند.
با پژوهشی که یکی از استادان چینی روی بچه‌های یک تا شش ساله این شهر انجام داد معلوم شد که 82 درصد آنها سطح بالای سرب در خون دارند که می‌تواند روی تکامل دستگاه عصبی مرکزی و ضریب هوشی آنها اثر بگذارد
بروز بعضی از بیماری‌ها مثل مشکلات پوستی، تهوع و استفراغ، سردرد، التهاب معده، زخم معده و دوازدهه و سرگیجه در این شهر بسیار بالاست.
چین امضا کننده معاهده Basle است که بر اساس آن ورود زباله‌های الکترونیک از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه ممنوع شده است. ورود زباله‌های الکترونیک از سال 1996 ممنوع است، اما اشتهای اقتصاد و صنعت چین برای فلزات آنقدر زیاد است که در بسیاری از موارد چشم‌ها بر روی آنچه در شهرهای کوچک انجام می‌شود، بسته می‌شود.
کشورهایی مثل آمریکا که قرارداد Basle را امضا نکرده‌اند، با سوء استفاده از این فرصت، از شر زباله‌هایشان خلاص می‌شوند و مجبور نیستند از راه‌های قانونمند و گران استفاده کنند.

منبع: Asia News

دیوید بکهام، داماد زن ذلیل!

ترجمه اخبار ترکیه
uzakyol@gmail. com

دیوید بکهام، داماد زن ذلیل!


دیوید بکهام، بازیکن معروف فوتبال خانه ای را که در سال 2002 به قیمت 15 میلیون دلار از جزیره مصنوعی پالمیا در دوبی خریده بود به مادرزنش هدیه داد!
بکهام که با میلیونها دلار به تیم گالکسی آمریکا ترانسفر شده بود کلید این خانه گرانقیمت را به مادرزن 59 ساله اش جکی هدیه کرد.
به گزارش حریت، بکهام 32 ساله به جکی و شوهرش تونی آدامز گفت: "خانه را آنطور که دوست دارید دکور کنید، ما هم بعضی وقتها مهمانتان خواهیم شد!"
گفتنی ست مادر و پدر دیوید بکهام سالهاست که از هم جدا شده اند.

 

قلب سالم در کفشهای راحت

قلب سالم در کفشهای راحت

 

ادامه مطلب ...

دستورالعمل تبلیغاتی

دستورالعمل تبلیغاتی

 

می‌خواهم طرز تهیه تبلیغات انتخاباتی را برای شما عزیزان تشریح کنم. داوطلبان عزیز دقت کنید:

ادامه مطلب ...

ربات کودک نما

ربات کودک نما


عجیب بود! نمی دانستیم که ربات ها هم کودک و بزرگسال دارند. اخیرا محققین موسسه رباتیک دانشگاه Playmouth توانستند ربات کودکی را طراحی کنند. این ربات که 3 فوت ارتفاع دارد قادر است نظیر انسان صحبت کردن را به همراه لهجه و حتی گویش از اطرافیان بیاموزد. حتی می تواند خواندن و نوشتن و سایر فعالیت های اکتسابی را بیاموزد. این کودک آهنین که Icub نام دارد به کمک چندین نرم افزار آنالایزر هدایت می شود. کلیه حرکات و اصوات اطراف خود را به صورت سیگنال دریافت کرده و سپس به کمک برنامه های دیکدینگ آنها راتفسیر کرده و متقابلا عکس العمل نشان می دهد. این ربات با آنکه متولد شده هنوز پایش را از آزمایشگاه دانشگاه بیرون نگذاشته است و همچنان در حال تست و آزمایش است. هزینه ساخت این ربات در حدود 9 میلیون دلار تخمین زده شده. من که فکر نمی کنم کسی زیر بار تولید چنین ربات زشت و پر هزینه ای برود!

منبع

نخستین اتومبیل هیبرید با باتری

کمپانی مرسدس بنز نخستین اتومبیل هیبرید با باتری   لیتیومی را معرفی کرد 
 

بنز مدل S400 نخستین اتومبیل هیبرید با باتری Li-ion خواهد بود. برای اطلاع بیشتر ذکر این نکته ضروری است که خودروهای هیبرید فعلی از باطری های نیکل استفاده میکنند. استفاده از باطری های لیتیومی مزایای زیادی نسبت به باطری های نیکلی دارد که از جمله آن ها انرژی بیشتر - طول عمر طولانی تر و قابلیت کارکرد در دماهای بسیار پایین قابل ذکر است. دلیل اینکه تاکنون چنین باطری هایی در خودرو ها استفاده نشده بود عدم امکان کنترل حرارتی این باطری ها بوده است. ولی به نظر میرسد که شرکت بنز موفق به حل این مشکل شده و با ارایه خودروی مدل S400 BlueHybrid پا به عرصه ی جدیدی در این صنعت نهاده است. هنوز قیمت این خودرو اعلام نشده ولی تاریخ شروع فروش آن سال 2009 اعلام شده است. 
منبع

تبدیل تلفات حرارتی به هوای خنک در case کامپیوتر

تبدیل تلفات حرارتی به هوای خنک در case کامپیوتر
 

آیا تا کنون دلتان به حال فن های بی چاره ای که از درو دیوار case کامپیوتر تان آویزان شده اند تا بتوانند گرمای حاصل از فعالیت قطعات داخلی را به خارج هدایت کنند سوخته است؟ صدایشان بیشتر شبیه ناله است تا فن! در یک اقدام جالب شرکت MSI توانست نوعی Motherboard با عنوان Ecolution را طراحی کند که می تواند با استفاده از گرمای حاصل از فعالیت دیگر قطعات داخلی و چیپ ها فضای داخل case را خنک نگه دارد. داستان بسیار ساده است. IC ها و دیگر قطعات طبق معمول کار میکنند و تلفات حرارتی خود را به محیط پس میدهند. دیری نمی گذرد که به کمک این مبدل انرژی گرمایی مذکور به انرژی جنبشی تبدیل شده و هوای گرم را خنک خواهد کرد. سازو کارش همان فن های معمولیست با این تفاوت که برای کار این فن احتیاج به منبع تغذیه جداگانه ای نیست. ایده بسیار جالب و مفیدیست. ای کاش می شد فنی هم برای خنک کردن مغزمان پس از یک روز کاری سخت طراحی کرد!
منبع

پروژه عظیم ساختمانی در مکه مکرمه

پروژه عظیم ساختمانی در مکه مکرمه: بیش از یک میلیون زائر قادر به زیارت همزمان خواهند شد

 

 

در سومین بخش پروژه افزایش وسعت حرم شریف که از سوی عربستان سعودی اجرا می شود بیش از یکهزار هتل و بنا تخریب خواهند شد تا ظرفیت این مکان مقدس به 1 میلیون نفر برسد.

ادامه مطلب ...